Skip to main content

Pro Haaga ry:n kirje Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelmasta

 LÄNSI-HELSINGIN RAITIOTEIDEN YLEISSUUNNITELMA7.9.2020 

 Arvoisa kaupunkiympäristölautakunnan jäsen/varajäsen. 

 

Yleissuunnitelman jaksossa ”6.2. Vertailuasetelma” todetaan, että laskelmien lähtökohtana on Huopalahdentien-Vihdintien bulevardikaupungin maankäyttö ja siihen liittyvät liikennejärjestelyt. Lisäksi todetaan: ”Mikäli maankäyttö ei toteudu yleiskaavan mukaisena, pikaratikan rakentaminen Vihdintielle ei ole perusteltua” (6.2.1. Vertailuvaihtoehto 0+).  


Maankäytön toteutuminen yleiskaavan ja sen pohjalta laaditun kaavarungon mukaisena on kuitenkin kaikkea muuta kuin varmaa. Riistavuoren puiston ja Haagan puiston asemakaavoja muutettaessa on noudatettava maankäyttö- ja rakennuslain 54 §:n asemakaavan sisältövaatimuksia. Niiden mukaan mm. luonnonympäristöä tulee vaalia eikä siihen liittyviä erityisiä arvoja saa hävittää. Edelleen määrätään, että kaavoitettavalla alueella tai sen lähiympäristössä on oltava riittävästi puistoja tai muita lähivirkistykseen soveltuvia alueita. Puistojen muuttaminen rakennustonteiksi ja asukasmäärän huomattava nostaminen on lähes mahdoton yhtälö. 


Riistavuoren puisto on hienon metsänsä ja upeiden, helppokulkuisten kallioittensa ansiosta Etelä-Haagan merkittävin virkistysalue ja sillä on myös erityisiä luonnonarvoja. Eikö olisi perusteltua odottaa ja katsoa, saako sinne ylipäätään rakentaa, ja jos saa niin kuinka paljon, ennen kuin lähdetään hyväksymään satoja miljoonia euroja maksavaa ns. pikaraitiotietä? Sama koskee Haagan puistoa, josta myös suuri osa tulisi kaavarungon mukaan rakennettavaksi. 


Entä jos bulevardikaupungin maankäyttö voi toteutua? Yleissuunnitelman jaksossa 2.2. on karttapiirros (kuva 8), jossa on kaavarungon karttapohjaan upotettuna merkitty pikaraitiotien pysäkkien palvelualueetNiillä tarkoitetaan kohtuullista kävelyetäisyyttä pysäkille. HSL:n ohjeiden mukaan se on 400 metriä. Valimon pysäkillä (jota pidennetään Vihdintien alle) kävelyetäisyys kattaa pohjoisesta päin yli kolmasosan Riistavuoren puistosta. Haagan liikenneympyrään tuleva Raide-Jokerin pysäkki taas kattaa kolmanneksen puiston eteläosasta sekä Haagan puiston. Jäljelle jää 400 metrin säteen ulkopuolelle vain vajaa kolmannes kaavarunkoalueesta. 


Kumman henkilö valitsee tultuaan Valimon asemalle, junan vain ratikan? Juna vie hänet keskustaan 8-9 minuutissa. Kun Espoon kaupunkirata muutaman vuoden kuluttua on rakennettu, junien vuorotiheys nousee vielä merkittävästi. Minkä vuoksi ihminen astuisi ns. pikaratikkaan, joka kiertää Munkkiniemen kautta ja vie paljon enemmän aikaa? Juna ei myöhästele tai juutu muun liikenteen ruuhkiin. Jos henkilö pyrkii Töölöön, hän voi ottaa Vihdintietä kulkevan bussin, joka vie hänet Mannerheimintietä pitkin Kampin terminaaliin. 


Haagan liikenneympyrässä henkilö voi nousta Raide-Jokeriin, ajaa yhden pysäkinvälin ja nousta lyhyet portaat tai hissillä Huopalahden asemalle, mistä tihein vuorovälein kulkeva juna vie hänet keskustaan 7-8 minuutissa. Sekin paljon nopeampaa kuin kiertää Munkkiniemen kautta. 

Tilanne on sama muillakin asemilla. Valtaosa Lassilasta ja suuri osa muustakin Pohjois-Haagasta on jalankulkuetäisyydellä Pohjois-Haagan asemasta. Kannelmäen asemalla 400 metrin säde ulottuu Kantelettarentielle saakka. 


Vihdintien ns. pikaraitiotietä koskevissa ehdotuksissa on se vika, että ne eivät ota huomioon junan ylivoimaista palvelutasoa ehdotettuun raitiotiehen verrattuna. Jos ihmiset voivat valita junan ja raitiovaunun välillä, he valitsevat junan, vaikka se vaatisi vähän pitemmän kävelymatkan. Kun tämä havaitaan, joudutaan raitiotien vuorovälejä harventamaan, mikä taas vähentää niiden käyttöä. Poikittaiset liikennetarpeet hoituvat Raide-Jokerilla ja sitä täydentävillä bussilinjoilla. Bussilinjoja 18,37,39 ja 41 ei tarvitse lakkauttaa keskustaan kulkevina kuten kaupunki kaavailee. 


Lopputulos on siis se, ettei Vihdintien ns. pikaraitiotietä tarvita siinäkään tapauksessa, että alueen maankäyttö toteutuisi yleiskaavan ja kaavarungon osoittamalla tavalla. Vaihtoehtojen 1, 2 tai 2+ valitseminen Vihdintiellä merkitsisi, että satoja miljoonia veronmaksajien varoja tuhlattaisiin tarpeettomasti. Ne rahat voitaisiin käyttää esimerkiksi pikaraitioteiden rakentamiseen muualla Helsingissä siellä, missä niitä todella tarvitaan.  

 

Edellä esitetyn perusteella Pro Haaga – Pro Haga ehdottaa, että Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelman pohjaksi valittaisiin vaihtoehto 0+, jossa uusi raitiotie rakennettaisiin Huopalahdentielle Haagan liikenneympyrään Raide-Jokerin pysäkille saakka ja joukkoliikenne Vihdintiellä hoidettaisiin busseilla nykyiseen tapaan, tulevaisuudessa sähköbusseilla Tällöin raitiolinja 4 voidaan säilyttää nykyisellä reitillään. 

 

Pro Haaga r.y. – Pro Haga r




Comments

Popular posts from this blog

Kannanotto Mäkelänkadun/Tuusulanväylän bulevardikaupunkiin

Kannanotto Mäkelänkadun/Tuusulanväylän bulevardikaupunkiin Näkemyksemme mukaan suunnitelman kaksi olennaisinta kipupistettä ovat Käpylän Louhenpuisto ja suunnitelman myötä vaarantuvat Keskuspuiston ja Vantaanjoen ranta-alueiden (Helsinkipuiston) väliset poikittaiset itä-länsisuuntaiset viheryhteydet. Liito-orava liittyy molempiin edellämainittuihin kohtiin ja poikittaisyhteyksien olennainen heikentyminen tai jopa katkeaminen toimimattomaksi on suurin vaara Louhenpuistossa. Toivomme myös, että liikenteelle tarkoitettujen väylästöjen alue ei levenisi kokonaisuudessaan Mäkelänkadulla/Tuusulanväylällä, vaan uusille liikennemuodoille (ratikka/pyöräbaana) tila etsittäisiin nykyisen väylän alueelta. Toivoisimme myös Suursuon palstaviljelyalueen säilyttämistä, sillä ekologisesti tuotettu lähiravinto on jo huoltovarmuudenkin kannalta  hyödyllistä. Louhenpuisto on kaupungin omissa kartoituksissa todettu C5-luokan METSO-arvometsäksi; kuitenkin arvokkain osa metsää on syystä tai toisesta jätetty e

Peitteleekö Helsinki kiusallisia lausuntoja Pohjoisbaanasta?

Helsingin kaupunginhallitus teki päätöksen 6.2.2023 jatkaa niinsanotun Pohjoisbaanan suunnittelua; Pohjoisbaana on Käpylän juna-asemalta tai oikeastaan laiturilta pohjoiseen junarataa myötäilevä pikapyörätie.  Luonnon kannalta hankkeen kriittinen kohta on heti reitin alkupäässä, Taivaskallion kohdalla Käpylässä kohdassa, jossa nykyinen pyörätie tekee mutkan. Sen mutkan kohdalla on kaksi liito-oravien ydinaluetta, ja Käpylän toinen baanatoteutus Louhenpuistosta antaa ymmärtää, että puita kaadetaan käytännössä leveämmältä alueelta kuin mitä suunnitelmassa on määritelty.  Helsingin luonnonsuojeluyhdistys Helsy antoi tästä suunnitelmasta kriittisen lausunnon; hanke ei vaaranna ainoastaan näitä Taivaskallion pohjoispuoleisia ydinalueita vaan myös niiden yhteyden radan pohjoispuoleisiin ydinalueisiin, jos jo nykyiselläänkin kapeimmillaan 60-metrinen puuton alue vielä nykyisestään levenisi.  Uudenmaan ELY-keskus taas omassa kriittisessä huomautuksessaan totesi, että tällainen hanke tarvitsisi

Kaupunkiluontoliike vaatii Stansvikinkallion jättämistä rauhaan

2005-2006 paikkeilla itäisestä Helsingistä kuului kummia. Siellä alkoi syntymään paikallisista viheralueista huolestuneita ja niitä puolustavia pro-liikkeitä kuin sieniä sateella. 2002 yleiskaava, jonka karttaa oltiin alettu kutsumaan verikartaksi, kohdisti uhkia monille viheralueille, etenkin Itä-Helsingissä. Kansalaisliikkeet Myllypurossa, Vuosaaressa ja Laajasalossa julkistivat oman yhteisen metsämanifestinsa, tekivät lausunnon Maankäyttö- ja rakennuslain muutoksesta ja pitivät kansalaisvaikuttamisen kurssin Itiksen työväenopistossa ja työpajan Suomen sosiaalifoorumissa. Oli syntynyt Kaupunkimetsäliike, johon liittyi toimijoita myös lännemmästä, kuten Malminkartanosta ja Laaksosta, Keskuspuiston eteläreunalta.  Laajasalon Stansvikin metsä on yksi Helsingin vanhimpia metsiä; ainakin sen ikihongat lienevät vanhimpia tunnettuja pääkaupungin puita. Stansvikista löytyy yli 20 erilaista luontotyyppiä, ja nykyään jopa liito-orava, erityisessä suojeluksessa olevia pienvesiä ja niin edelleen