Skip to main content

Forsbackantien linjaus uhkaa Kartanonmetsän idylliä


Kartanonmetsän alueen kartta. Rajaus ja kartta on Faunatican tekemästä vuoden 2015 luontoselvityksestä. Punaisella rajattu alue oli Faunatican selvitysalue, ja sen eteläosan korkeuskäyrät osoittavat Hirvikallion karukkokankaan. Heti sen pohjoispuolella kulkee Forsbackantie. 

Vantaan Kivistö, jonne jo 80-luvulta asti on suunniteltu uutta, uljasta kaupunginosaa Martinlaakson radan jatkeeksi (ennen puhuttiin Marja-radasta), on radan jatkumista odotellessa alkanut jo varautumaan tulevaan kasvuun. Jo vuosituhannen vaihteessa tämä vuosikymmeniä vakiintunut omakotitaloalue alkoi laajenemaan etenkin itäpuolelle Kanniston kylään, vakiintuneen asutuksen pohjoispuoleiselle pellolle sekä entisen Vanhan Nurmijärventien (nykyisen Keimolantien), Riipiläntien ja Kannistontien väliseen kolmioon. Ensin rakennettiin Kenraalintie yhdistämään Kanniston kaksi poikittaista valtatietä Miekkatie ja Kannistontie Riipiläntiehen, sitten tuli uusi päiväkoti ja pellolle Miekkatien pohjoispuolelle kaavoitettiin taloja silmukkamaisen Luutnantintien ja Vänrikintien varteen. Vänrikintie on umpiperä, joka päättyy kuusiaitaan, johon taas loppui 2002 edesmenneen Vendla-mummoni tontti. 

Tästä näkymästä pohjoiseen Kannisto on täysin samassa tilassa kuin mitä se on ollut koko elämäni. Aika on siellä pysähtynyt. Toki lisääntynyt asukasmäärä on lisännyt Kanniston pohjoispuoleisten viheralueiden käyttöä; aikaisemmin Kanniston ja Stockmannin peltojen erottaman Kartanonmetsän Hirvikalliolla oli todennäköisempää kohdata hirvi kuin ihminen. 

Tämä näkymä on täysin muuttumaton jo ainakin 70-luvulta. Näkymä Miekkatieltä lähtevältä polulta Stockmannin omistamille pelloille. Puiden lomasta kajastelee myös Kartanonmetsä.

Vähän eteenpäin kun tätä polkua kulkee, alkaa vanha Aluman alumiinitehdas häämöttämään. Sen viereen on tulossa muutamia omakotitaloja. Tätä maisemaa ne tuskin ratkaisevasti muuttavat.


Vähän ajan päästä tämä polku kääntyy oikealle, kaartaen kohti Kartanonmetsää, jatkuen Kylänpääntielle, joka alkaa tuon alumiinitehtaan nurkilta. Kannistossa näkyy maastossa monin paikoin välinpitämätön suhtautuminen jätehuoltoon menneinä vuosikymmeninä sekä puhdas välinpitämättömyys; esimerkiksi tästä vasempaan kääntyvän polun varrella näkyy vieläkin rippeitä sortuneesta ladosta, joka oli vielä pystyssä 90-luvulla (mutta jota ei olla taidettu käyttää ainakaan sitten 60-luvun). 


Sitten itse Kartanonmetsässä on pari laitonta kaatopaikkaa, joihin on jätetty autonraatoja, tynnyreitä ja ties mitä. Ne ovat lojuneet maastossa 60-luvun alusta tai autojen muotoilusta päätellen jopa 50-luvulta.



Eikä tuolla ole kyllä autojakaan liikkunut varmaan 60-luvun jälkeen, sillä metsää läpäisevä Forsbackantie on lähes umpeenkasvanut. 


Kohta kuitenkin tämän hylätyn tien rauha on mennyttä. Linnan kartanon yhteyteen Kylänpääntielle on suunniteltu pienimuotoista uudisrakentamista ja hevostalli. Näiden aiheuttamalla liikennöintitarpeella on perusteltu Forsbackantien raivaaminen taas liikennöintikelpoiseksi; kuitenkin Kylänpääntie on jo liikennöintikelpoinen, sitä paitsi suorempi reitti kuin ylläolevan kuvan esittämä talvinen Forsbackantie. Miksi siis keksiä pyörää uudelleen, kun on jo Kylänpääntie?


Alueesta on 2015 Faunatica tehnyt luontoselvityksen. Siinä tunnistettiin alueen luonnonarvokohteita, tehtiin lepakko- ja liito-oravakartoitukset. Yksi niistä oli luontoselvityksessä metsälain alueellisesti arvokkaaksi todettu karukkokangasta puuntuotannollisesti vähätuottoisempi kallio. Sitä paikalliset kutsuvat Hirvikallioksi, ja sillä on huomattavat maisema-arvot. Tämä on itselleni kaikkein pyhin paikka.


Avotulen tekemisessä tulee olla tarkkana. Ainakaan karukkokangas, jossa metsän kunttakerros on hyvin ohut, ei sellaista kestä. Tällä paikalla oli suhteellisen tuoreen nuotion jäljet kesällä 2013. Vielä 7 vuotta myöhemmin nuotiopaikka erottuu selvästi kalliossa.




Forsbackantien linjauksen siirtäminen viidellä metrillä etelään ei kuulosta paljolta, mutta se kyllä tulee niin lähelle Hirvikalliota, että sitä suojaava jo ennestään kapea reunametsä kapenee noin puoleen. Nämä oranssilla maalatut klapit merkkaavat tielinjauksen reunaa, tai siis reuna kulkee metrin niistä valokuvan alareunan suuntaan:


Hirvikallion alapuoleisessa rinnemetsässä merkittiin muutamia kymmeniä säästöpuiksi nimettyjä vanhoja, järeitä puuyksilöitä, joissa oli eniten kilpikaarnamäntyjä, sellaisia kuin tämä:


Rinnemetsää. Täällä on myös pähkinäpensaita. Rinnemetsässä tehtiin harvennushakkuu vuonna 1980, neljäkymmentä vuotta sitten. Tämän jälkeen metsän tuntu yläpuolisella Hirvikalliolla kärsi pitkäksi aikaa. 


Hirvikallion itäpuolella on sekametsittynyt jalopuumetsä, jossa on enimmäkseen suhteellisen pieniä tammia ja vaahteroita. 

Kartanonmetsän reunan valtapuu on raita; paljon kasvaa myös keltajäkälien päällystämiä haapoja. 


Monimuotoisuuden indikaattoreina kääpiä piisaa, etenkin Forsbackantien varren maapuissa:

Faunatican selvitys löysi liito-oravalle soveliainta habitaattia Forsbackantien pohjoispuolelta, jossa maastossa on paljon maapuuta. Epäilemättä potentiaalisesti liito-oraville soveltuvaa voisi olla myös Hirvikallion rinteen alametsä. Lepakoille altteinta aluetta on Hirvikallio. Liiturikartoitus selvästikin pitää uusia, sillä siitä on kohta kuusi vuotta.

Toivoa sopii, että Forsbackantien linjaus tulee jäämään suunnitelma-asteelle. Useamman vuoden sitä merkkaavat kepit ovat joka tapauksessa olleet maastossa. 



 

Comments

Popular posts from this blog

Ennen ja jälkeen: Pajamäki

Aloitan julkaisusarjan, jonka tarkoituksena on dokumentoida samoja paikkoja Helsingissä ja muualla ennen ja jälkeen luonnon tuhoamisen. Aloitan sarjani varsin kattavasti dokumentoimallani Pajamäellä.  Pajamäkeä kiertävässä metsässä Helsinkiin suunniteltu, Espoon Keilaniemestä Itäkeskukseen kulkeva Raide-Jokeri on aiheuttanut näkyvää tuhoa. Näissä kuvissa Raide-Jokerin läntisen suuaukon kohdalla ennen ja jälkeen tuhon. Metsän lisäksi räjäytettiin kohtisuoraa kallionseinämää, jollaisia vastaavia ei ainakaan Helsingistä juurikaan löydy. Tämä siksi, että 40 sekunnin matka-ajan säästö nähtiin Helsingissä tärkeämmäksi kuin luonto. Olisi nimittäin ollut mahdollista vetää reitti myös katuverkkoon, tuhoamatta luontoa.

Liitiäisen tuomitsemat I: kivet

Kaupungin ulkoilureittivastaava Pasi Liitiäinen kaatoi viime syksynä lähes kaikki Humlan reitin varren reunimmaiset puut. Nyt hänen vihansa kohteena ovat reitin reunakivet. Eikä pyövelöinti rajoitu Humlan reitille, vaan osansa saa myös Kevätkummun ostarilta alkavan ulkoilureitin muutama kivi, jatkuuhan kyseinen reitti Humlaan.     Nämä kivet siis ovat olleet varmaankin viime jääkaudesta nykyisillä sijoillaan. Sinisellä merkitty herättää ihmetystä, ja kyllä minäkin ihmettelen, että ihanko totta se on vaarallinen. Sitten päästään Humlan reitille. Eteläiselle osalle reittiä ja reitin alkupäähän en ainakaan vielä ehtinyt. Ehkä tämäkin todistusaineisto puhuu puolestaan. Kivet eivät osanne puhua, mutta rastit osaavat.  Pasi Liitiäiselle kyse on ainoastaan työstä, minulle elämästä. 

Linnaistenmetsä

Linnaistenmetsä sijaitsee määritelmällisesti Vantaalla, rajautuen Espoon rajaan. Se jatkuu samana ja yhtenäisenä metsänä Espoon puolelle Lintuvaaran kautta Leppävaaraan; toisaalta Rajatorpantien ylitse metsä jatkuu Hämeenkylän puolelle.  Linnaistenmetsällä on kokoaan suurempi merkitys; se toimii vain parin valtatien pirstomana viherkäytävänä Leppävaaran urheilupuistosta Kivistön ja Keimolan metsien välillä ja toisaalta Nuuksion suuntaan. Linnaistenmetsän kautta pääsevät esimerkiksi liito-oravat siirtymään em. alueiden välillä. Ja liito-oravia alueella esiintyy. Tämän vahvistaa tuore, huhtikuussa 2024 Pro Linnaistenmetsä ry:n teettämä liito-oravakartoitus. Sen suoritti International K9 Instituten liito-oravakoirien avulla, ja kartoituksessa löytyi sekä kolopuita että papanoita.  Linnaistenmetsästä löytyy myös vesilain suojaama norostoalue. Metsän eteläosassa juuri ja juuri Vantaan puolella sijaitsee Gubbmossenin eli Äijänsuon luonnonsuojelualue, jolle rakentamisen aiheuttama no...