Kaupunkiluonto ry kiittää mahdollisuudesta ottaa kantaa Kuninkaantammen eritasoliittymään. Tehtyä ei saa tekemättömäksi, mutta jo alun alkaen asuinalueen suunnittelu Keskuspuistoon on ollut ongelmallista. Sen suunnittelussa monin paikoin on neuvoteltu uusiksi Keskuspuiston rajoja; Kuninkaantammi monessa kohdassa ulottuu tosiasialliseen Keskuspuistoon, eli metsiin, jotka ovat elimellisesti yhteydessä Keskuspuistoon, vaikka ne onkin kaavateknisistä syistä jätetty kaavalla vahvistamattoman Keskuspuiston ulkopuolelle.
Alue on kaavoitettu metsään, aivan Helsingin ja Vantaan rajalle mutta
Helsingin puolelle hyvin tietoisena siitä, että ainoa katuyhteys alueelta pois
on käytännössä ollut Vantaanlaaksontie Vantaan puolelle, ja ainoa ajoyhteys
Helsinkiin on ollut Keskuspuistoon rakennettu Perhekunnantien jatke, joka sekin
on vain joukkoliikennekatuna. Yhdistys ei kuitenkaan toivo Perhekunnantien avaamista
yksityisautoilulle, vaan toivoo, että edelleenkin alueen liikenne hoidetaan
Vantaanlaaksontien kautta.
Eritasoliittymän alueelle ovat Vantaa ja etenkin Espoo suunnitelleet jo
vuosikymmeniä Kehä II:n jatkoa. Helsinki on vastustanut systemaattisesti
hanketta, sillä sen on nähty pirstovan Pohjois-Kaarelan asuinalueen ja
Pohjois-Kaarelan ja Hakuninmaan välisen pellon. Yhdistys ei ymmärrä, miksi
tästä pirstomisesta onkin tullut yhtäkkiä haluttavaa, kun Helsinki toteuttaa
sen itse. Helsinki näyttäytyy näin menetellessään epäjohdonmukaisena toimijana.
On myös pelättävissä, että Kuninkaantammen eritasoliittymän mini-kehä Kakkonen
ajankohtaistaa uudelleen varsinaisen, Espooseen pysähtyneen Kehä II:n
jatkamisen, hankkeen, jota Helsinki alusta asti on vastustanut.
Tätä taustaa vastaan, yhdistyksen mielestä ei ole hyväksyttävää, että
alueen toimivaksi saamiseksi tosiasialliseen Keskuspuistoon olisi kajottava
vieläkin lisää. Yhdistys kysyy, onko Paavo Arhinmäen kaupunginvaltuustossa 2003
hyväksytty ponsi, jossa edellytettiin, että Keskuspuiston pinta-alaa ei saa
pienentää, korvattu uudemmalla, vahvistetulla kaavamääräyksellä, joka olisi
oikeudellisesti Arhinmäen hyväksyttyä pontta sitovampi. (esimerkiksi yleiskaava
ei voi kumota vahvistettua, oikeusvaikutteista osayleiskaavaa)
Yhdistys katsoo, että jatkossakin Kuninkaantammen liikenne tulisi hoitaa
Vantaanlaaksontien-Rajatorpantien kautta. Jos Vantaanlaakson tien vetoisuuden
ei arvella riittävän, tällöin tulee harkita Kuninkaantammen alueen
jatkosuunnittelun keventämistä. Alueen läpi kulkee Jokeri-bussilinja, joka
vähentää autoilun tarvetta. Virheellistä yhdyskuntasuunnittelua –
kaavoittamalla keskelle metsää heikkojen liikenneyhteyksien päähän - ei pidä
korjata virheellisellä yhdyskuntasuunnittelulla. Yhdistys myös toivoo, että
Mätäjoen ylittävä silta toteutettaisiin siten, että joen reitti ja virtaus
eivät muuttuisi.
Yhdistys pitää suunnitelmaluonnoksessa positiivisena, että liito-oraville
pyritään luomaan uusia dispersaaleja nyt vaikeasti ylitettävän
Hämeenlinnanväylän ylitse.
Comments
Post a Comment