Skip to main content

Olmsted the protagonist of picturesque pastoralism

Frederick Law Olmsted represents a turning point in understanding shifting interpretations of the American landscape and its relationship to nature. In his work, the natural become from an antidote to urban life to an essential ingredient of the city. (Mugenauer 1995, 103.)


The Christian based tradition understanding nature interpreted the nature as an earthly paradise given by its holy creator and as a site for enhancing human moral. Olmsted contributed significantly to develop the scientific approach to environmental planning, where human well-being played a central role. (ibid., 92-93.) In the early 19th century, the idea of nature was of unspoiled kind, the human mind and spirit being uplifted, refreshed and enhanced by its encounter with the nature (Fabos et al 1968, 10). The Arcadian myth of
idolising the simple, content pastoral people influenced greatly in the late 19th century American planners (Tobey 1973, 171).

Olmsted was well steeped into Christian tradition of understanding nature by being
acquaintained to the doctrines but also to a book called "City Plans" by the reverend Horace Bushnell (1802-1876), who wrote that the welfare of the city and its inhabitants "depends to a considerable degree on the right arrangement and due multiplication of vacant spaces" and "the providing and right location of a sufficient park, or parks" which would provide the inhabitants of a city "breathing places" (Mugenauer 1995, 96-98). Still, even if Olmsted was
largely influenced by the writings of Bushnell, he was perhaps the first to attempt a break-away from Christian way of interpreting nature as a human environment but nevertheless he believed that the experience of contemplating the nature was somewhat akin to religious experience (L. Hall 1995, 243).

In his quote of Lord Bacon, Frederick Law Olmsted stated that

"God Almighty first planted a garden, and, indeed, it is the purest of human pleasures; it is the greatest of refreshments to the spirits of man, without which buildings and palaces are but gross handiworks: and a man shall ever see that when ages grow to civility and elegance, men come to build stately sooner than to garden finely - as if gardening were the greater perfection... Such a garden is the scene of the promised paradise and thus the site for our mandated moral work". (Mugenauer 1994, 94.)

Comments

Popular posts from this blog

Kannanotto Mäkelänkadun/Tuusulanväylän bulevardikaupunkiin

Kannanotto Mäkelänkadun/Tuusulanväylän bulevardikaupunkiin Näkemyksemme mukaan suunnitelman kaksi olennaisinta kipupistettä ovat Käpylän Louhenpuisto ja suunnitelman myötä vaarantuvat Keskuspuiston ja Vantaanjoen ranta-alueiden (Helsinkipuiston) väliset poikittaiset itä-länsisuuntaiset viheryhteydet. Liito-orava liittyy molempiin edellämainittuihin kohtiin ja poikittaisyhteyksien olennainen heikentyminen tai jopa katkeaminen toimimattomaksi on suurin vaara Louhenpuistossa. Toivomme myös, että liikenteelle tarkoitettujen väylästöjen alue ei levenisi kokonaisuudessaan Mäkelänkadulla/Tuusulanväylällä, vaan uusille liikennemuodoille (ratikka/pyöräbaana) tila etsittäisiin nykyisen väylän alueelta. Toivoisimme myös Suursuon palstaviljelyalueen säilyttämistä, sillä ekologisesti tuotettu lähiravinto on jo huoltovarmuudenkin kannalta  hyödyllistä. Louhenpuisto on kaupungin omissa kartoituksissa todettu C5-luokan METSO-arvometsäksi; kuitenkin arvokkain osa metsää on syystä tai toisesta jätetty e

Kaupunkiluontoliike vaatii Stansvikinkallion jättämistä rauhaan

2005-2006 paikkeilla itäisestä Helsingistä kuului kummia. Siellä alkoi syntymään paikallisista viheralueista huolestuneita ja niitä puolustavia pro-liikkeitä kuin sieniä sateella. 2002 yleiskaava, jonka karttaa oltiin alettu kutsumaan verikartaksi, kohdisti uhkia monille viheralueille, etenkin Itä-Helsingissä. Kansalaisliikkeet Myllypurossa, Vuosaaressa ja Laajasalossa julkistivat oman yhteisen metsämanifestinsa, tekivät lausunnon Maankäyttö- ja rakennuslain muutoksesta ja pitivät kansalaisvaikuttamisen kurssin Itiksen työväenopistossa ja työpajan Suomen sosiaalifoorumissa. Oli syntynyt Kaupunkimetsäliike, johon liittyi toimijoita myös lännemmästä, kuten Malminkartanosta ja Laaksosta, Keskuspuiston eteläreunalta.  Laajasalon Stansvikin metsä on yksi Helsingin vanhimpia metsiä; ainakin sen ikihongat lienevät vanhimpia tunnettuja pääkaupungin puita. Stansvikista löytyy yli 20 erilaista luontotyyppiä, ja nykyään jopa liito-orava, erityisessä suojeluksessa olevia pienvesiä ja niin edelleen

MUISTUTUS ns. Länsi-Haagan kaavaehdotuksesta

Kiitämme mahdollisuudesta vielä tässä vaiheessa lausua kaavasta. Nyt esillä oleva kaavasuunnitelma on parantunut aikaisemmasta luonnoksesta; siinä säästyy aikaisempaa suurempi osa metsää ja sähköaseman siirtämistä Vihdintien länsipuolelle tervehdimme myös tyydytyksellä. Myös eteläosan suopuistoa pidämme positiivisena ideana. Kuitenkin, mielestämme kaavassa tulisi vielä huomioida seuraavaa: Helsingin kaupunki on hyväksynyt periaatteen, jonka mukaan kaupungin tärkeimmät luontoalueet säästetään. Riistavuoren monimuotoisuudesta on osoituksena alueelle pesiytynyt liito-orava, jolla tiedetään olevan Riistavuoressa ja siihen yhteydessä olevalla yhtenäisellä metsäalueella kolme ydinaluetta. Kati Vierikon tutkimusryhmän lausunnosta Östersundomin osayleiskaavasta tiedetään, että metsän kaventuminen alle 100 metriin heikentää sen monimuotoisuutta. Riistavuori uhkaa kaventua nyt käsillä olevassa suunnitelmassa keskiosiltaan, Vihdintien varrella olevan avokallion itäpuolelta pahimmillaan noin 30-40