Skip to main content

The short pre-history of parks

The word "park" can refer to various things, but it always suggests a green open space of some kind, with turf and trees (Olmsted & Kimball 1928, 3). Medieval monastery gardens of the 9th and 10th century France can be called as predecessors of public parks, not only chronologically but also in their purpose as they were meant to provide a place for self-restoration and for moral improvement for the monks working there (Sennett 1994, 183-184), those also being the justification arguments of the later public parks.

Cloister sanctuaries were tied symbolically and practically to the veneration of the Nature, specifically to creating and maintaining the garden contained within the cloister's walls. Christian meditation set in the cloister garden drew upon the imagery of the Garden of Eden, which set the scene for thinking about the human self-destructiveness that led to Adam and Eve's expulsion from the garden. For the monks who first dwelt in rural sanctuaries, tending a garden was meant to be a restorative act, a Christian's restitution of Adam and Eve's exile. Nicolas of Clairvaux "divided all creation into five regions: the world, purgatory, hell, heaven, and the paradisus claustralis." The last of the five, the cloister garden, aimed to be paradise regained on earth. To labor here was to regain one's dignity.

The paradisus claustralis of the monastery contrasted in this to the Islamic "paradise gardens", as described in the Koran, and planted in cities like Cordoba. The Islamic gardens sought to provide relief from labor; when William of Malmesbury wrote about the gardens of Thorney Abbey, by contrast, he declared that "not a particle of the soil is left to lie fallow... in this
place cultivation rivals nature; what the latter has forgotten the former brings forth."

The labor of the monks was focused on the garden. Christian monastic reformers thought that the work in the garden not only restored the worker to the original garden, but also created spiritual discipline; the harder the work, the greater its moral value. The monk's labors
in the garden came to be silent labor, as observed in the garden by Fransiscans and the Cistercians, as well as many Benedictines. The elements of garden design were thought in the medieval era to create a place that encouraged introspection. If the urban Christian garden of medieval Paris meant to renew humanity in its state of grace before the Fall, those who worked outside the sanctuary seemed to wander in an urban wilderness. (Sennett 1994, 179-185.)

Comments

Popular posts from this blog

Kaupunki vaikenee Kumpulanmäen liito-oravista

Tuntemani luontoharrastaja ja liito-oravakartoittaja Laura Kuivalainen oli löytänyt reilu viikko sitten liito-oravanpapanoita Kumpulanmäestä Kustaa Vaasantien varrelta, alueelta, joka aiotaan rakennuttaa täyteen kerrostaloja. Suurin osa havainnoista sijoittui Kustaa Vaasantien bussipysäkin HSL3028 kohdalta yliopistokampuksen mäelle nousevan kaksihaaraisen polun varteen.  Vasemmanpuoleisen polun lähettyvillä, ihan muutaman metrin päässä siitä kaakkoon on iso kuusi, joka erottuu maisemastaan. Sen koordinaatit ovat 6675940/387278. Kuusen juurella on joitakin papanoita, mutta enemmän niitä löytyy maastosta, etenkin suunnikkaanmuotoiselta alueelta, jonka kärjet muodostavat mainittu kuusi, kaksi kookasta koivua ja yksi honka.  Lisää papanoita löytyy oikeanpuoleisen polun lähimaastosta, koillisessa polusta katsoen. Polkujen välissä kasvaa haavikkoa, ja haavat epäilemättä kelpaavat liitureille kasvukaudella ruokailupuiksi. Ilmoitin nämä havainnot laajalle joukolle asianosaisia, joista...

Kevätkumpu II itäinen metsä (Kevätlaaksonrinne) ennen ja jälkeen

Kevätkummun lähiön itäpuolella, Porvoon keskustasta noin 3 kilometriä kaakkoon oli tämä kaunis vanha kuusimetsä syyskuuhun 2024 asti, kunnes jo 2012 tai 2013 asti voimassaollut nk. Kevätlaaksonrinteen kaava lanasi sen omakotitonteiksi (metsän eteläreunaan tulee kaksi kerrostaloa, jotka eivät mitenkään sovi ympäristöönsä, ainoina näköpiirissä olevina kerrostaloina). Näiden Kevätkummun liitosalueiden nk. "tiivistyskaavoitusalueet" (jotka levitetään ympäristönsä viheralueille), Toukovuori Humlaan ja Kevätlaakso Skaftkärriin on perusteltu energiatehokkuudella, ilmasto- ja herra ties millä viisaudella.  Kaavoitus on niin hidasta, että jos nyky-ymmärryksellä lähiviheralueiden merkityksestä lähdettäisiin kaavoittamaan, nämä ehkä ilmastoviisaat mutta luontotyhmät alueet olisivat varmaankin jääneet piirtämättä. Tässä metsässä liikkui koiranulkoiluttajia, alueen päiväkotiryhmät leikkivät siellä, metsässä oli lasten majoja ja erittäin vanhoja kuusia, jotka kaikki lanattiin siksi, että s...

MIELIPIDE HELSINGIN LUONNONSUOJELUOHJELMASTA

Tervehdimme ilolla Helsingin varsin kunnianhimoista luonnonsuojeluohjelmaa, joka nostaisi suojelupinta-alan määrän kymmeneen prosenttiin kaupungin omistamista maa-alueista. Erityisesti tuemme sitä, että kymmeniä vuosia kaavoituskohteena ollut kiistanalainen Laakson alue aiotaan rauhoittaa suojeluohjelmalla. Vartiosaaresta suuren osan suojeleminen tarkoittaa käytännössä alueen rakentamisspekulaatioiden päättämistä. Myös Håkansbergin ja Taivaskallion suojelua katsomme tyydytyksellä, Uutelan suojelualueiden verkoston laajenemista ja Keskuspuiston suojelualueiden verkoston laajentamista Keskuspuistoryhmän ehdotuksen mukaisesti pidämme myönteisinä asioina. Positiivisena pidämme myös Helsingin saariston suojelun lisääntymistä, Östersundomin sisällyttämistä suojeluohjelmaan ja Viikin ja Kallvikin alueiden suojelun kattavuuden lisääntymistä. Toivomme Keskuspuiston suojelualueiden verkoston laajenemisen tarkoittavan Keskuspuiston baanasuunnitelmien hautaamista ja rauhoittavan Keskuspuiston vi...