Kommentteja ja vastakysymyksiä Vallilanlaakson kaavaan (Kalasatamasta Pasilaan -raitiotie ja baana ja näihin kytkeytyvät puistosuunnitelmat):
Miksi kaupunki väistää sisällöllisiin
kysymyksiin vastaamisen perustelemalla, että ”ratkaisut ovat hyväksytyn asemakaavan
mukaisia”? Tämä vastaus ei perustele, miksi kyseisiin ratkaisuihin on päädytty.
Oleellisin esimerkki tällaisesta
kysymyksestä on se, miksi ollaan päädytty käyttämään raitiotielle ja baanalle
linjausta, joka pirstoo viheralueen, vaikka vaihtoehtona olisi ollut hyödyntää
Sturenkatua tai toissijaisesti vanhaa tavararadan linjausta. Tähän liittyviin
kysymyksiin ei edes yritetä vastata. Tyydytään vastaukseen ”koska ratkaisu on
pyöräteiden tavoiteratkaisun mukainen” tai ”koska linjaus on hyväksytyn
asemakaavan mukainen”, ottamatta kantaa siihen, edistääkö kyseinen ratkaisu
muiden tavoitteiden toteutumista saati ovatko nämä ratkaisut Maankäyttö- ja
rakennuslain suositusten mukaisia (mihin palataan myöhemmin).
Miksi ei Vallilanlaakson alueelle
suunnitella käymälää, vaikka sellaiselle on todettu tarvetta kuntalaispalautteessa?
Kaupunki myöntää vastauksessaan, että
kestää kauan ennen kuin kaadettujen puiden tilalle istutettavien puiden hiilensitomiskyky
vastaa kaadettuja puita. Miksi puita ei siis voitu istuttaa enempää, semminkin
kun on julistettu ilmastohätätila ja luontokato, ja näiden vuoksi positiivisia
vaikutuksia tarvitaan välittömästi (jolloin hankkeen lyhyen tähtäimen hiilitase
on siis negatiivinen)? Tällaisia hankkeita, joiden lyhyen tähtäimen hiilitase
on negatiivinen, ei kaupungin pitäisi toteuttaa ainuttakaan.
Eikä raitiotien hiilitase ole
positiivinen edes pitkällä tähtäimellä, ainakaan paikallisesti. Tästä osoituksena
”tämänhetkisen arvion (4.2.2022) mukaan Pasilasta kaadetaan kaikkineen reilut
satakunta puuta ja uusia istutetaan noin 50… uusia puita istutetaan vähemmän
kuin mitä niitä rakentamisen yhteydessä poistetaan, koska uudet rakenteet, kuten
esimerkiksi johdot, kaapelit, pysäkit, pylväsperustukset ja sähkönsyöttöasema
ympäristöineen vievät aikaisempaa enemmän tilaa” (Helsingin Uutisten jutussa ”Kalasatamasta
Pasilaan” -hankkeesta 4.2.2022). Raitiotien positiiviset vaikutukset
hiilitaseeseen ja monimuotoisuuteen voidaan siis kyseenalaistaa. Miksi kaupunki
hirttäytyy tällaisiin hankkeisiin, jotka perustuvat vanhentuneeseen analyysiin
ja tilannekuvaan?
Alueita kannattaisi suunnitella
kokonaisuutena siten, että tämän suunnitelman yhteydessä tehtäisiin myös
Kumpulanpuron valuma-alueen hulevesien suunnittelua. Näin kaupunki säästäisi
rahaa, joka menee osaoptimointiin: kun jossain vaiheessa valuma-alueelle
toteutetaan muita suunnitelmia, näidenkin vaikutukset hulevesiin on
huomioitava.
Suunnitelmat ovat myös ristiriidassa
seuraavilta osin Maankäyttö- ja rakennuslain kanssa, sillä voidaan
kyseenalaistaa, edistävätkö ne suunnittelutarvealueella 5 § tarkoitetulla tavalla:
- luonnon monimuotoisuuden ja muiden luonnonarvojen
säilymistä
- ympäristönsuojelua ja ympäristöhaittojen ehkäisemistä.
Voidaan myös kyseenalaistaa, täyttääkö
asemakaava, jonka lainvoimaisuuteen kaupunki vetoaa vastauksissaan, MRL:n 54 § sisältövaatimukset:
- rakennettua ympäristöä ja luonnonympäristöä tulee vaalia
eikä niihin liittyviä erityisiä arvoja saa hävittää
- asemakaavalla ei saa aiheuttaa kenenkään elinympäristön
laadun sellaista merkityksellistä heikkenemistä, joka ei ole perusteltua
asemakaavan tarkoitus huomioon ottaen.
Hulevesien suunnittelua koskevien
tavoitteiden saavuttamisesta tässä hankkeessa voidaan myös olla montaa mieltä,
sillä MRL 103c § mukaan:
- hulevesien hallinnan yleisenä tavoitteena on kehittää
hulevesien suunnitelmallista hallintaa erityisesti asemakaava-alueella
Kaupungin vastaukset viittaavat
siihen, että nyt kommentoitavissa suunnitelmissa tähän suunnitelmalliseen
hallintaan ei olla kaikissa kohdissa pyritty.
Comments
Post a Comment