Skip to main content

Kommentteja ja vastakysymyksiä Vallilanlaakson kaavaan

Kommentteja ja vastakysymyksiä Vallilanlaakson kaavaan (Kalasatamasta Pasilaan -raitiotie ja baana ja näihin kytkeytyvät puistosuunnitelmat):

Miksi kaupunki väistää sisällöllisiin kysymyksiin vastaamisen perustelemalla, että ”ratkaisut ovat hyväksytyn asemakaavan mukaisia”? Tämä vastaus ei perustele, miksi kyseisiin ratkaisuihin on päädytty.

Oleellisin esimerkki tällaisesta kysymyksestä on se, miksi ollaan päädytty käyttämään raitiotielle ja baanalle linjausta, joka pirstoo viheralueen, vaikka vaihtoehtona olisi ollut hyödyntää Sturenkatua tai toissijaisesti vanhaa tavararadan linjausta. Tähän liittyviin kysymyksiin ei edes yritetä vastata. Tyydytään vastaukseen ”koska ratkaisu on pyöräteiden tavoiteratkaisun mukainen” tai ”koska linjaus on hyväksytyn asemakaavan mukainen”, ottamatta kantaa siihen, edistääkö kyseinen ratkaisu muiden tavoitteiden toteutumista saati ovatko nämä ratkaisut Maankäyttö- ja rakennuslain suositusten mukaisia (mihin palataan myöhemmin).

Miksi ei Vallilanlaakson alueelle suunnitella käymälää, vaikka sellaiselle on todettu tarvetta kuntalaispalautteessa?

Kaupunki myöntää vastauksessaan, että kestää kauan ennen kuin kaadettujen puiden tilalle istutettavien puiden hiilensitomiskyky vastaa kaadettuja puita. Miksi puita ei siis voitu istuttaa enempää, semminkin kun on julistettu ilmastohätätila ja luontokato, ja näiden vuoksi positiivisia vaikutuksia tarvitaan välittömästi (jolloin hankkeen lyhyen tähtäimen hiilitase on siis negatiivinen)? Tällaisia hankkeita, joiden lyhyen tähtäimen hiilitase on negatiivinen, ei kaupungin pitäisi toteuttaa ainuttakaan.

Eikä raitiotien hiilitase ole positiivinen edes pitkällä tähtäimellä, ainakaan paikallisesti. Tästä osoituksena ”tämänhetkisen arvion (4.2.2022) mukaan Pasilasta kaadetaan kaikkineen reilut satakunta puuta ja uusia istutetaan noin 50… uusia puita istutetaan vähemmän kuin mitä niitä rakentamisen yhteydessä poistetaan, koska uudet rakenteet, kuten esimerkiksi johdot, kaapelit, pysäkit, pylväsperustukset ja sähkönsyöttöasema ympäristöineen vievät aikaisempaa enemmän tilaa” (Helsingin Uutisten jutussa ”Kalasatamasta Pasilaan” -hankkeesta 4.2.2022). Raitiotien positiiviset vaikutukset hiilitaseeseen ja monimuotoisuuteen voidaan siis kyseenalaistaa. Miksi kaupunki hirttäytyy tällaisiin hankkeisiin, jotka perustuvat vanhentuneeseen analyysiin ja tilannekuvaan?

Alueita kannattaisi suunnitella kokonaisuutena siten, että tämän suunnitelman yhteydessä tehtäisiin myös Kumpulanpuron valuma-alueen hulevesien suunnittelua. Näin kaupunki säästäisi rahaa, joka menee osaoptimointiin: kun jossain vaiheessa valuma-alueelle toteutetaan muita suunnitelmia, näidenkin vaikutukset hulevesiin on huomioitava.

Suunnitelmat ovat myös ristiriidassa seuraavilta osin Maankäyttö- ja rakennuslain kanssa, sillä voidaan kyseenalaistaa, edistävätkö ne suunnittelutarvealueella 5 § tarkoitetulla tavalla:

-       luonnon monimuotoisuuden ja muiden luonnonarvojen säilymistä

-       ympäristönsuojelua ja ympäristöhaittojen ehkäisemistä.

Voidaan myös kyseenalaistaa, täyttääkö asemakaava, jonka lainvoimaisuuteen kaupunki vetoaa vastauksissaan, MRL:n 54 § sisältövaatimukset:

-       rakennettua ympäristöä ja luonnonympäristöä tulee vaalia eikä niihin liittyviä erityisiä arvoja saa hävittää

-       asemakaavalla ei saa aiheuttaa kenenkään elinympäristön laadun sellaista merkityksellistä heikkenemistä, joka ei ole perusteltua asemakaavan tarkoitus huomioon ottaen.

Hulevesien suunnittelua koskevien tavoitteiden saavuttamisesta tässä hankkeessa voidaan myös olla montaa mieltä, sillä MRL 103c § mukaan:

-       hulevesien hallinnan yleisenä tavoitteena on kehittää hulevesien suunnitelmallista hallintaa erityisesti asemakaava-alueella

Kaupungin vastaukset viittaavat siihen, että nyt kommentoitavissa suunnitelmissa tähän suunnitelmalliseen hallintaan ei olla kaikissa kohdissa pyritty.

 Nämä kysymykset esitän omissa nimissäni, en yhdistyksen.

Comments

Popular posts from this blog

Kannanotto Mäkelänkadun/Tuusulanväylän bulevardikaupunkiin

Kannanotto Mäkelänkadun/Tuusulanväylän bulevardikaupunkiin Näkemyksemme mukaan suunnitelman kaksi olennaisinta kipupistettä ovat Käpylän Louhenpuisto ja suunnitelman myötä vaarantuvat Keskuspuiston ja Vantaanjoen ranta-alueiden (Helsinkipuiston) väliset poikittaiset itä-länsisuuntaiset viheryhteydet. Liito-orava liittyy molempiin edellämainittuihin kohtiin ja poikittaisyhteyksien olennainen heikentyminen tai jopa katkeaminen toimimattomaksi on suurin vaara Louhenpuistossa. Toivomme myös, että liikenteelle tarkoitettujen väylästöjen alue ei levenisi kokonaisuudessaan Mäkelänkadulla/Tuusulanväylällä, vaan uusille liikennemuodoille (ratikka/pyöräbaana) tila etsittäisiin nykyisen väylän alueelta. Toivoisimme myös Suursuon palstaviljelyalueen säilyttämistä, sillä ekologisesti tuotettu lähiravinto on jo huoltovarmuudenkin kannalta  hyödyllistä. Louhenpuisto on kaupungin omissa kartoituksissa todettu C5-luokan METSO-arvometsäksi; kuitenkin arvokkain osa metsää on syystä tai toisesta jätetty e

Kaupunkiluontoliike vaatii Stansvikinkallion jättämistä rauhaan

2005-2006 paikkeilla itäisestä Helsingistä kuului kummia. Siellä alkoi syntymään paikallisista viheralueista huolestuneita ja niitä puolustavia pro-liikkeitä kuin sieniä sateella. 2002 yleiskaava, jonka karttaa oltiin alettu kutsumaan verikartaksi, kohdisti uhkia monille viheralueille, etenkin Itä-Helsingissä. Kansalaisliikkeet Myllypurossa, Vuosaaressa ja Laajasalossa julkistivat oman yhteisen metsämanifestinsa, tekivät lausunnon Maankäyttö- ja rakennuslain muutoksesta ja pitivät kansalaisvaikuttamisen kurssin Itiksen työväenopistossa ja työpajan Suomen sosiaalifoorumissa. Oli syntynyt Kaupunkimetsäliike, johon liittyi toimijoita myös lännemmästä, kuten Malminkartanosta ja Laaksosta, Keskuspuiston eteläreunalta.  Laajasalon Stansvikin metsä on yksi Helsingin vanhimpia metsiä; ainakin sen ikihongat lienevät vanhimpia tunnettuja pääkaupungin puita. Stansvikista löytyy yli 20 erilaista luontotyyppiä, ja nykyään jopa liito-orava, erityisessä suojeluksessa olevia pienvesiä ja niin edelleen

MUISTUTUS ns. Länsi-Haagan kaavaehdotuksesta

Kiitämme mahdollisuudesta vielä tässä vaiheessa lausua kaavasta. Nyt esillä oleva kaavasuunnitelma on parantunut aikaisemmasta luonnoksesta; siinä säästyy aikaisempaa suurempi osa metsää ja sähköaseman siirtämistä Vihdintien länsipuolelle tervehdimme myös tyydytyksellä. Myös eteläosan suopuistoa pidämme positiivisena ideana. Kuitenkin, mielestämme kaavassa tulisi vielä huomioida seuraavaa: Helsingin kaupunki on hyväksynyt periaatteen, jonka mukaan kaupungin tärkeimmät luontoalueet säästetään. Riistavuoren monimuotoisuudesta on osoituksena alueelle pesiytynyt liito-orava, jolla tiedetään olevan Riistavuoressa ja siihen yhteydessä olevalla yhtenäisellä metsäalueella kolme ydinaluetta. Kati Vierikon tutkimusryhmän lausunnosta Östersundomin osayleiskaavasta tiedetään, että metsän kaventuminen alle 100 metriin heikentää sen monimuotoisuutta. Riistavuori uhkaa kaventua nyt käsillä olevassa suunnitelmassa keskiosiltaan, Vihdintien varrella olevan avokallion itäpuolelta pahimmillaan noin 30-40