Kannanotto on rajattu liikenneympyrään, Vihdintiehen, Riistavuorenpuistoon ja siihen läheisesti liittyviin alueisiin. Ryhmä yhtyy Kaupunkiluontoyhdistyksen kannanotossa 11.8.2022 esitettyihin näkemyksiin liito-oravien suojelun ja ns. läntisen vihersormen jatkumisen tärkeydestä.
1.Liikenneympyrän ja Vihdintien kaavat on erotettava toisistaan.
Haagan liikenneympyrää ja Vihdintietä koskevat kaavaehdotukset on niputettu yhdeksi kaavaksi. Se ei ole tarkoituksenmukaista. Liikenneympyrän kaava on tiettävästi kiireellinen, koska halutaan päästä rakentamaan Haagan perhekeskusta ja terveys- ja hyvinvointikeskusta alueelle. Vihdintien kaavaa taas perustellaan ns. pikaraitiotiellä ja sen yhteyteen kaavaillulla mittavalla asuntotuotannolla. Mikäli kaavahanke viivästyy Vihdintiehen liittyvien valitusten vuoksi, se hidastaa myös liikenneympyrän kaavoituksen etenemistä. Siksi liikenneympyrä on irrotettava omaksi erilliseksi kaavahankkeekseen. Vihdintietä tulisi käsitellä yhdessä Riistavuorenpuistoa koskevan kaavaehdotuksen kanssa, johon se asiallisesti kuuluu. Tätä koskeva ehdotus on ilmoitettu saatavan lautakuntaan vuoden 2023 syksyllä.
2. Aika on kulkenut Vihdintien raitiotien ohi.
Ajatus Vihdintien ns. pikaraitiotiestä syntyi yleiskaavaa valmisteltaessa vuosina 2014-2015 ja se omaksuttiin Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelmaluonnoksessa sekä edellisen lautakunnan 11.6.2019 hyväksymässä kaavarungossa. Sen jälkeen on tilanne kuitenkin oleellisesti muuttunut.
Espoon kaupunki ja valtio ovat päättäneet Espoon kaupunkiradan rakentamisesta. Siinä Kauklahdesta Helsinkiin saadaan erilliset raiteet kauko- ja lähiliikenteelle. Se mahdollistaa junien vuorotiheyden merkittävän lisäämisen ja kulun häiriöttömyyden. Kaupunkiradan on kaavailtu valmistuvan vuonna 2028. Sen jatkeella, mm. Histan alueella, on odotettavissa huomattavaa rakentamista, mikä myös johtaa junien lisääntymiseen. Valimon asemaa on tarkoitus pidentää Vihdintien alle saakka ja rakentaa siltä suora kulkuyhteys Riistavuoren puolelle. Asemalta pääsisi junalla Helsingin keskustaan 10 minuutissa.
Raide-Jokeri valmistuu vuoden 2024 alussa. Sen pysäkiltä pääsee ajamalla yhden pysäkinvälin tai kävelemällä 300 metriä Huopalahden asemalle, jolta tiheään kulkevat junat vievät keskustaan 7-8 minuutissa. Niille, jotka pyrkivät Mannerheimintielle, on tarjolla lukuisia Vihdintietä kulkevia busseja, jotka vievät keskustaan 15-20 minuutissa.
Riistavuoren puisto tulee olemaan lähes kokonaan jalankulkuetäisyydellä (HSL:n normi 400 m) raideliikenteen tulevista pysäkeistä (ks. kartta). Vain pieni osa käsittäen puiston keskiosan näköalakallion jää ulkopuolelle, mutta sille ei huomattavista luontoarvoista johtuen tule muutoinkaan rakentaa.
Haagan ja Munkkiniemen välillä ei ole niin suurta liikennetarvetta, että se edellyttäisi bussia suurempaa kapasiteettia. Äskettäin uudistettu linja 52 palvelee tätä tarvetta hyvin.
Edellä mainittu osoittaa, että Vihdintien raitiotielle ei muuttuneiden lähtökohtien vuoksi ole enää liikenteellisiä perusteita. Mikäli raitiotie katsotaan tarpeelliseksi Huopalahdentien yhteyteen kaavaillun asuntorakentamisen vuoksi, se voitaisiin rakentaa Haagan liikenneympyrään asti, mitä Pro Haaga r.y. on jo pari vuotta sitten ehdottanut.
3.Vihdintien-Kaupintien raitiotielle ei ole asuntopoliittisia perusteita.
Vihdintien raitiotie kytkeytyy olennaisesti Riistavuorenpuiston ja radan pohjoispuolella olevan Vihdintien puistometsän rakentamiseen. Molemmat alueet ovat asemakaavassa vahvistettuja puistoja. Jos näille ei voida rakentaa tai niille voi rakentaa vain vähän, ei raitotiellä ole myöskään asuntopoliittisia perusteita. Sen vuoksi kysymys Vihdintien raitiotiestä tulisi ratkaista vasta sen jälkeen, kun tiedetään, paljonko mainittuihin puistoihin voi rakentaa.
Puistojen rakennettavuus määräytyy MRL 54 §:n perusteella. Sen mukaan puistoja tai muita lähivirkistysalueita on oltava alueella tai sen lähiympäristössä riittävästi eikä luonnonympäristöön liittyviä erityisiä arvoja saa hävittää. Etelä-Haagassa oli vuoden alussa 12 555 asukasta. Niistä arviolta noin 8 000 asuu Vihdintien, rautatien ja Kauppalantien muodostavan kolmion sisäpuolella. Heille Riistavuoren puisto on ainoa merkittävä lähivirkistysalue etenkin, kun pieni, kauniisti kumpuileva Haagan puisto tasoitetaan pääosin urheilukentiksi. Helsingin kaupunkistrategiassa on luvattu ”huolehtia siitä, että kaikilla helsinkiläisillä on vastaisuudessakin lyhyt matka lähiluontoon”. Keskuspuisto ja Talin ulkoilupuisto ovat kaukana.
Vihdintien puistometsän lähinnä rautatietä oleva osa on kaavarungossa osoitettu kokonaan aluekeskuksen (C) rakentamiseen. Se merkitsisi Etelä-Haagasta lähtevän seudullisen ulkoilureitin, ns. läntisen vihersormen katkeamista. On hyvin kyseenalaista, tultaisiinko tätä poliittisesti tai oikeudessa hyväksymään.
4. Vihdintie vaikuttaa sen reunan rakentamiseen.
Vihdintien leveys vaikuttaa siihen, miten paljon tien reunaan jää tilaa rakentamiseen. Puilla reunustetuilla istutuskaistoilla raitiotiekiskot veisivät tilaa 12 metriä. Se johtaa siihen, että tien reunaan kaavailtua rakennusriviä (jonka myös Riistavuoriryhmä on vaihtoehdossaan hyväksynyt) joudutaan vastaavasti siirtämään metsään ja kallioille päin. Tämä merkitsisi arvokkaan näköalakallion reunan räjäyttämistä. Leveä Vihdintie johtaisi myös siihen, ettei talorivin ja puiston väliin mahtuisi kiinteistöjä palvelevaa tonttiyhteyttä.
Vihdintiestä saa ihan kauniin bulevardin ilman raitiotietäkin – istuttamalla puita jalkakäytävien reunoille.
5. Raitiotielinjaus Kaupintiellä on yleiskaavan vastainen.
Vuoden 2016 yleiskaavassa raitiotie on johdettu Vihdintietä pohjoiseen Vantaan rajalle saakka. Yleiskaavamääräyksen mukaan yhteys voidaan toteuttaa myös busseilla. Myöhemmin on kuitenkin raitiotien linjaus käännetty Kaupintielle, mikä ei tarjoa juuri mitään mahdollisuuksia uudelle asuntotuotannolle. Kaupintien reunat on jo rakennettu pääosin toimistotaloilla eikä Kehä I:n päälle voida järkevästi rakentaa asuntoja.
6. Haagan liikenneympyrään tulossa tarpeettoman suuri toimistokeskittymä.
Haagan liikenneympyrään ehdotetaan rakennettavaksi palvelukeskusten lisäksi suurella tehokkuudella toimistokortteleita. Riistavuoriryhmällä ei ole periaatteellista huomautettavaa siihen, että alue käytetään rakentamiseen. Ryhmä kuitenkin ihmettelee, miksi alueelle tarvitaan niin paljon toimistoja. Toimistopainotteisuus on sikälikin outoa, että kaavarungon mukaan Valimon aseman yhteyteen molemmille puolille Vihdintietä suunnitellaan suurta aluekeskusta. Valimon asemanseutu olisikin luontevampi paikka toimistokeskittymälle.
Aiemmissa kaavaluonnoksissa liikenneympyrän alueelle oli kaavailtu myös asuntoja. Tulisikin vielä tutkia, voitaisiinko alueelle sijoittaa myös asuntoja, joko toimistotalojen ylempiin kerroksiin tai niin, että yksi kortteleista, lähinnä kai läntisin, muutetaan asuntokortteliksi. Toimistokortteleiden korkeaa tehokkuutta voisi myös alentaa. Nykyisen, suositun koirapuiston tulevaisuus jää kaavassa epäselväksi.
Edellä mainituin perustein Riistavuoriryhmä esittää, että lautakunta päättäisi
palauttaa Vihdintietä koskevan ehdotuksen käsiteltäväksi yhdessä Riistavuorenpuistoa ja Vihdintien puistometsän eteläosaa koskevan asemakaavaehdotuksen kanssa ja
tutkia Haagan liikenneympyrää koskevan ehdotuksen toimistopainotteisuuden keventämistä sijoittamalla alueelle myös asuntotuotantoa.
Helsingissä, 12.11.2022
RIISTAVUORIRYHMÄN puolesta:
Lauri Nordberg, ympäristöjuristi, Tuomo Kotimäki, metsänhoitaja
ryhmän vetäjä
Comments
Post a Comment