Pelastetaan Matokallio -liike esittää seuraavat huomiot Itäkeskuksen peruskoulun ja lukion alueen kaavamuutoksesta (Dnro HEL 2021-012074).
Alueen tulevaisuudennäkymät ovat muuttuneet kaavamuutoksen valmisteluvaiheesta, sillä joulukuun 2023 tietojen mukaan Matokallion metsään aiotun jääurheilukeskuksen suunnittelu on siirtynyt toiseen paikkaan, Kauppamyllynkadulle. Käsillä olevassa kaavamuutoksessa on siten huomioitava, että jääurheilukeskus ei olekaan todennäköisesti sijoittumassa kaava-alueen viereen ja Matokallio säilynee luonnontilaisena metsänä. Tästä seuraa, että Myllytaipaleelle kaavailtua hallin huoltoajotarvetta ei olisi tulossa, joten tämä tulee huomioida Myllytaipaleen suunnittelussa. Kaavasuunnitelmasta voi saada myös käsityksen, että Matokallion metsän Myllytaipaleeseen rajoittuvaan osaan saattaisi olla tulossa rakennettua puistoa. Näin ehkä on ajateltu, kun on oletettu sellaista tarvittavan jäähallin reunustalle. Kun jäähallia ei tule, tälle ei ole tarvetta. Pelastetaan Matokallio -liike vaatii Myllytaipaleen nykyisen linjauksen länsipuolella olevan alueen säilyttämistä luonnontilaisena. Ratasmyllynkujan muuttaminen pyöräkaduksi on toteutettava niin, ettei Matokallion metsän luonnontilaisuudelle aiheudu haittaa. Pelastetaan Matokallio -liike korostaa, että kaava-alueen välittömässä läheisyydessä jäähallille kaavassa varatulla alueella Ratasmyllynkujan pohjoispuolella on arvokasta metsäluontoa. Siellä on kaksi maastokuviota METSO I -luokassa, yksi kuvio METSO II -luokassa. Asia ilmenee Helsingin kaupungin Innofor Oy:ltä vuonna 2011 tilaamasta luontoselvityksestä, jonka saimme kaupunginarkistosta. Näiden maastokuvioiden tiedot on sittemmin poistettu Helsingin kaupungin luontotietojärjestelmästä, mahdollisesti hallihankkeen vuoksi. Arvokkaan luontokohteen läheisyys tulee huomioida kaavassa ja sen nojalla toteutettavissa hankkeissa.
Kannanotto Mäkelänkadun/Tuusulanväylän bulevardikaupunkiin Näkemyksemme mukaan suunnitelman kaksi olennaisinta kipupistettä ovat Käpylän Louhenpuisto ja suunnitelman myötä vaarantuvat Keskuspuiston ja Vantaanjoen ranta-alueiden (Helsinkipuiston) väliset poikittaiset itä-länsisuuntaiset viheryhteydet. Liito-orava liittyy molempiin edellämainittuihin kohtiin ja poikittaisyhteyksien olennainen heikentyminen tai jopa katkeaminen toimimattomaksi on suurin vaara Louhenpuistossa. Toivomme myös, että liikenteelle tarkoitettujen väylästöjen alue ei levenisi kokonaisuudessaan Mäkelänkadulla/Tuusulanväylällä, vaan uusille liikennemuodoille (ratikka/pyöräbaana) tila etsittäisiin nykyisen väylän alueelta. Toivoisimme myös Suursuon palstaviljelyalueen säilyttämistä, sillä ekologisesti tuotettu lähiravinto on jo huoltovarmuudenkin kannalta hyödyllistä. Louhenpuisto on kaupungin omissa kartoituksissa todettu C5-luokan METSO-arvometsäksi; kuitenkin arvokkain osa metsää on syystä tai toisesta jätetty e
Comments
Post a Comment