Skip to main content

Kysymykseni uutta Länsi-Helsinkiä -tilaisuudessa ja kaupungin vastaukset niihin

Otin kuvat tästä verkossa 27.10. pidetyn tilaisuuden vastauksista ja niihin liittyvistä kysymyksistäni, jotta minulla on todistusaineistoa, johon voi tarvittaessa vedota, jos kaupunki sattuisi heittäytymään huonomuistiseksi.

Kysymykseni läntisestä vihersormesta:

Tähän ei tullut vastausta.

Kysymykseni Kuninkaantammesta ja ilmastoviisaudesta:
Myös tähän vastauksena oli silkkaa hiljaisuutta.

Jatkokysymykseni Kuninkaantammesta:

Tämän vastausta en huomannut dokumentoida, mutta vastaaja selkeästikin oli minua heikommin perillä Keskuspuiston kaavoitushistoriasta, sillä hän ei tiennyt vastausta eikä oikein tuntunut osaavan ottaa kantaa asiaan.

Liito-oravien dispersaalista Talista Haagaan ja Strömberginpuistosta:

Kysyin myös Pajamäen kiertävän, Raide-Jokerin työmaan läntisen tunnelin takia räjäytetyn kallion kohdalta katkenneen ulkoilureitin tulevaisuudesta:
Ensimmäisessä vastauksessa, jota en kuvannut, ei oltu ymmärretty tarkoittamaani paikkaa, sillä siinä mainittiin, että kuplahallilta asuinalueelle kulkeva, nyt katkennut kevyen liikenteen reitti tullaan palauttamaan käyttöön. Se ei kuitenkaan ole mikään alueen kiertoreitti, vaan yksi Pajamäkeen johtavista reiteistä. Ei ole ihme, että eivät osaa vastata kysymykseeni puiden kaatamisesta, kun viraston paikallistuntemus on näin huonoa.



Comments

Popular posts from this blog

Kannanotto Mäkelänkadun/Tuusulanväylän bulevardikaupunkiin

Kannanotto Mäkelänkadun/Tuusulanväylän bulevardikaupunkiin Näkemyksemme mukaan suunnitelman kaksi olennaisinta kipupistettä ovat Käpylän Louhenpuisto ja suunnitelman myötä vaarantuvat Keskuspuiston ja Vantaanjoen ranta-alueiden (Helsinkipuiston) väliset poikittaiset itä-länsisuuntaiset viheryhteydet. Liito-orava liittyy molempiin edellämainittuihin kohtiin ja poikittaisyhteyksien olennainen heikentyminen tai jopa katkeaminen toimimattomaksi on suurin vaara Louhenpuistossa. Toivomme myös, että liikenteelle tarkoitettujen väylästöjen alue ei levenisi kokonaisuudessaan Mäkelänkadulla/Tuusulanväylällä, vaan uusille liikennemuodoille (ratikka/pyöräbaana) tila etsittäisiin nykyisen väylän alueelta. Toivoisimme myös Suursuon palstaviljelyalueen säilyttämistä, sillä ekologisesti tuotettu lähiravinto on jo huoltovarmuudenkin kannalta  hyödyllistä. Louhenpuisto on kaupungin omissa kartoituksissa todettu C5-luokan METSO-arvometsäksi; kuitenkin arvokkain osa metsää on syystä tai toisesta jätetty e

Peitteleekö Helsinki kiusallisia lausuntoja Pohjoisbaanasta?

Helsingin kaupunginhallitus teki päätöksen 6.2.2023 jatkaa niinsanotun Pohjoisbaanan suunnittelua; Pohjoisbaana on Käpylän juna-asemalta tai oikeastaan laiturilta pohjoiseen junarataa myötäilevä pikapyörätie.  Luonnon kannalta hankkeen kriittinen kohta on heti reitin alkupäässä, Taivaskallion kohdalla Käpylässä kohdassa, jossa nykyinen pyörätie tekee mutkan. Sen mutkan kohdalla on kaksi liito-oravien ydinaluetta, ja Käpylän toinen baanatoteutus Louhenpuistosta antaa ymmärtää, että puita kaadetaan käytännössä leveämmältä alueelta kuin mitä suunnitelmassa on määritelty.  Helsingin luonnonsuojeluyhdistys Helsy antoi tästä suunnitelmasta kriittisen lausunnon; hanke ei vaaranna ainoastaan näitä Taivaskallion pohjoispuoleisia ydinalueita vaan myös niiden yhteyden radan pohjoispuoleisiin ydinalueisiin, jos jo nykyiselläänkin kapeimmillaan 60-metrinen puuton alue vielä nykyisestään levenisi.  Uudenmaan ELY-keskus taas omassa kriittisessä huomautuksessaan totesi, että tällainen hanke tarvitsisi

Kaupunkiluontoliike vaatii Stansvikinkallion jättämistä rauhaan

2005-2006 paikkeilla itäisestä Helsingistä kuului kummia. Siellä alkoi syntymään paikallisista viheralueista huolestuneita ja niitä puolustavia pro-liikkeitä kuin sieniä sateella. 2002 yleiskaava, jonka karttaa oltiin alettu kutsumaan verikartaksi, kohdisti uhkia monille viheralueille, etenkin Itä-Helsingissä. Kansalaisliikkeet Myllypurossa, Vuosaaressa ja Laajasalossa julkistivat oman yhteisen metsämanifestinsa, tekivät lausunnon Maankäyttö- ja rakennuslain muutoksesta ja pitivät kansalaisvaikuttamisen kurssin Itiksen työväenopistossa ja työpajan Suomen sosiaalifoorumissa. Oli syntynyt Kaupunkimetsäliike, johon liittyi toimijoita myös lännemmästä, kuten Malminkartanosta ja Laaksosta, Keskuspuiston eteläreunalta.  Laajasalon Stansvikin metsä on yksi Helsingin vanhimpia metsiä; ainakin sen ikihongat lienevät vanhimpia tunnettuja pääkaupungin puita. Stansvikista löytyy yli 20 erilaista luontotyyppiä, ja nykyään jopa liito-orava, erityisessä suojeluksessa olevia pienvesiä ja niin edelleen