Skip to main content

Helsingfors stadsplanering är i en återvändsgränd

Helsingfors stadsplanering har under 2010-talet åkt in i en återvändsgränd. Den under tillväxtyra 2016 godkända generalplanen förutsatte en planering för 200 000 invånare till de 660 000 vi har nu. Detta betyder att man borde bygga bostadshus, affärslokaler, skolor, daghem och allt annat för en befolkningsökning som motsvarar Tammerfors invånarantal. Även om staden bygger tätt och högt nästan överallt behöver man ingen kristallkula för att se att många skogar, parker och andra friområden, liksom Malms flygplats, måste bebyggas om generalplanens målsättning skall beaktas.

Nu när man börjat genomföra generalplanen har det föranlett protestaktioner på många håll, bland annat Nordsjö, Degerö, Drumsö, Gumtäkt och Södra Haga. Människorna frågar sig varför man måste avstå från sin lilla skog eller park som ofta är det enda rekreationsområdet i närheten. I Södra Haga vill staden bygga en "boulevardstad" för 2 500 människor i Djurbergsparken, ett enastående skogs- och klippområde som varit park i 70 år. Hagaborna har rest sig i kamp för sin park (HBL 15.3) och fått stöd av SFP, Vänsterförbundet, Sannfinländarna och Kristdemokraterna, medan de stora partierna – Samlingspartiet, De Gröna och Socialdemokraterna – hittills stött en hög byggnadsrätt i parken.

Björn Månsson har fäst uppmärksamhet på att staden ofta stöter på motstånd i rättsinstanser med sina överdrivna byggnadsplaner (Helsingin Uutiset 19.5). Så skedde med byggnadskvarteren i Centralparken vid Tavastehusleden och så kan mycket väl även ske med "boulevardstaden" vid Vichtisvägen. Då har mycket arbete och kostnader offrats i onödan. Har Helsingfors en alltför stor ambition att växa stort, men inte vackert, frågar Månsson.

Även centrumplaneringen i vår stad är på villovägar. Framstående arkitekter och stadsplanerare har i en pamflett "Kenen kaupunki?" (finns att läsa på finska på nätet) riktat skarp kritik mot stadens nuvarande planering. De påstår att fastighetsinvesterarna och de stora byggnadsföretagen har fått en alltför dominerande ställning i stadsplaneringen. Kulturhistoriska värden och miljöhänsyn åsidosätts. Ett exempel är Elielplatsen. Höga kontorsbyggnader skulle överskugga Eliel Saarinens mästerverk, kollektivtrafiken försämras då bussarna förvisas till Kampen och fotgängarna få trängas på den lilla skvären som blir kvar.

Allt kan inte bebyggas med höghus. Ett vackert och fungerande centrum behöver även parker, torg och små skvärer. De är inte råmark som kan ändras till byggnadstomter bara för att tillfredsställa privata intressen. Varför skall man över huvud taget bygga mera kontorshus med tillhörande parkeringsgarage i det historiska centret? Det för bara med sig mera biltrafik och trafikstockningar, mera trängsel och rusning.

I bakgrunden för den felaktiga stadsplaneringen är en ideologi som idealiserar tillväxt och täthet. Mänsklig skala är något negativt. Detta framstår klart ur den nyligen godkända strategin för fullmäktigeperioden 2021–2025, kallad "Plats för tillväxt". Beslutsfattarna borde inse att staden snart är fullbebyggd. Alla som skulle vilja det kan inte beredas bostad inom Helsingfors trånga gränser. Helsingfors, Esbo och Vanda bildar redan nu tillsammans en metropol på 1,2 miljoner invånare. Är detta inte tillräckligt? Utgångspunkten för stadsplanering borde vara de nuvarande invånarnas behov och önskemål, inte en tävling med Östersjöområdets andra metropoler om vem som är störst.

Lauri Nordberg, jurist vid Miljöministeriet (pensionerad), medlem av Helsingfors stadsplaneringsnämnd 1970–1992, vice ordförande för förbundsstyrelsen i Nylands förbund 1993–1996.

Den här insändaren som var publicerad i Hufvudstadsbladet den 30.11. representerar skribentens egna åsikter och är inte föreningens officiella åsikt.

Comments

Popular posts from this blog

Kannanotto Mäkelänkadun/Tuusulanväylän bulevardikaupunkiin

Kannanotto Mäkelänkadun/Tuusulanväylän bulevardikaupunkiin Näkemyksemme mukaan suunnitelman kaksi olennaisinta kipupistettä ovat Käpylän Louhenpuisto ja suunnitelman myötä vaarantuvat Keskuspuiston ja Vantaanjoen ranta-alueiden (Helsinkipuiston) väliset poikittaiset itä-länsisuuntaiset viheryhteydet. Liito-orava liittyy molempiin edellämainittuihin kohtiin ja poikittaisyhteyksien olennainen heikentyminen tai jopa katkeaminen toimimattomaksi on suurin vaara Louhenpuistossa. Toivomme myös, että liikenteelle tarkoitettujen väylästöjen alue ei levenisi kokonaisuudessaan Mäkelänkadulla/Tuusulanväylällä, vaan uusille liikennemuodoille (ratikka/pyöräbaana) tila etsittäisiin nykyisen väylän alueelta. Toivoisimme myös Suursuon palstaviljelyalueen säilyttämistä, sillä ekologisesti tuotettu lähiravinto on jo huoltovarmuudenkin kannalta  hyödyllistä. Louhenpuisto on kaupungin omissa kartoituksissa todettu C5-luokan METSO-arvometsäksi; kuitenkin arvokkain osa metsää on syystä tai toisesta jätetty e

Kaupunkiluontoliike vaatii Stansvikinkallion jättämistä rauhaan

2005-2006 paikkeilla itäisestä Helsingistä kuului kummia. Siellä alkoi syntymään paikallisista viheralueista huolestuneita ja niitä puolustavia pro-liikkeitä kuin sieniä sateella. 2002 yleiskaava, jonka karttaa oltiin alettu kutsumaan verikartaksi, kohdisti uhkia monille viheralueille, etenkin Itä-Helsingissä. Kansalaisliikkeet Myllypurossa, Vuosaaressa ja Laajasalossa julkistivat oman yhteisen metsämanifestinsa, tekivät lausunnon Maankäyttö- ja rakennuslain muutoksesta ja pitivät kansalaisvaikuttamisen kurssin Itiksen työväenopistossa ja työpajan Suomen sosiaalifoorumissa. Oli syntynyt Kaupunkimetsäliike, johon liittyi toimijoita myös lännemmästä, kuten Malminkartanosta ja Laaksosta, Keskuspuiston eteläreunalta.  Laajasalon Stansvikin metsä on yksi Helsingin vanhimpia metsiä; ainakin sen ikihongat lienevät vanhimpia tunnettuja pääkaupungin puita. Stansvikista löytyy yli 20 erilaista luontotyyppiä, ja nykyään jopa liito-orava, erityisessä suojeluksessa olevia pienvesiä ja niin edelleen

MUISTUTUS ns. Länsi-Haagan kaavaehdotuksesta

Kiitämme mahdollisuudesta vielä tässä vaiheessa lausua kaavasta. Nyt esillä oleva kaavasuunnitelma on parantunut aikaisemmasta luonnoksesta; siinä säästyy aikaisempaa suurempi osa metsää ja sähköaseman siirtämistä Vihdintien länsipuolelle tervehdimme myös tyydytyksellä. Myös eteläosan suopuistoa pidämme positiivisena ideana. Kuitenkin, mielestämme kaavassa tulisi vielä huomioida seuraavaa: Helsingin kaupunki on hyväksynyt periaatteen, jonka mukaan kaupungin tärkeimmät luontoalueet säästetään. Riistavuoren monimuotoisuudesta on osoituksena alueelle pesiytynyt liito-orava, jolla tiedetään olevan Riistavuoressa ja siihen yhteydessä olevalla yhtenäisellä metsäalueella kolme ydinaluetta. Kati Vierikon tutkimusryhmän lausunnosta Östersundomin osayleiskaavasta tiedetään, että metsän kaventuminen alle 100 metriin heikentää sen monimuotoisuutta. Riistavuori uhkaa kaventua nyt käsillä olevassa suunnitelmassa keskiosiltaan, Vihdintien varrella olevan avokallion itäpuolelta pahimmillaan noin 30-40